Bahasa dan Masyarakat Norway untuk Pelajar Asing - Program Satu Tahun
Narvik, Norway
TEMPOH MASA
1 Years
BAHASA
Bahasa Norway, Inggeris
LAJU
Sepenuh masa
TARIKH AKHIR PERMOHONAN
Minta tarikh akhir permohonan
TARIKH MULA PALING AWAL
Minta tarikh mula paling awal
YURAN TUISYEN
Minta yuran pengajian
FORMAT PENGAJIAN
Di kampus
* tiada yuran pengajian untuk pelajar antarabangsa
pengenalan
Adakah anda ingin belajar di persekitaran Artik yang indah di utara Norway?
Pengetahuan bahasa Norway adalah keperluan mutlak untuk dapat belajar di Norway.
Program Satu Tahun dalam Bahasa dan Masyarakat Norway ini adalah permulaan yang sempurna jika anda berkelayakan dan ingin melanjutkan pelajaran di salah satu gelar Sarjana Muda Tiga Tahun dalam bidang Kejuruteraan atau program peringkat Sarjana Dua Tahun dalam Teknologi Bangunan Bersepadu di Fakulti Sains dan Teknologi Kejuruteraan di Narvik.
(Harap maklum bahawa kuliah di bawah program ini dijalankan dalam bahasa Norway. Anda mesti lulus semua peperiksaan untuk memenuhi syarat untuk layak masuk ke program pengajian sarjana muda dan sarjana yang diajar orang Norway.)
Penerangan program
- Tempoh: 1 Tahun
- Kredit (ECTS) : 60
- Syarat kemasukan : Pemohon mesti memenuhi syarat kemasukan umum untuk Universiti. Ini merangkumi tahap penguasaan bahasa Inggeris yang sesuai untuk kursus utama. Tidak ada keperluan untuk pengetahuan sebelumnya mengenai bahasa Norway. Untuk diterima, anda mesti memenuhi syarat untuk mengikuti salah satu program kejuruteraan sarjana muda fakulti IVT. Pemohon yang berkelayakan dan ingin melanjutkan program master kami dalam Teknologi Bangunan Bersepadu juga boleh memohon.
- Kod permohonan : 9010
Kajian ini dirancang untuk pelajar sepenuh masa dan memerlukan dedikasi dan kerja keras kerana kemajuan yang sangat pesat. Walaupun terus fokus pada pembelajaran bahasa, pelajar juga diperkenalkan dengan peradaban, sejarah, dan sastera Norway. Bekerja dalam kumpulan dengan projek pada semester kedua adalah bahagian penting dalam kajian ini dan memberikan pengalaman berharga kepada pelajar dengan kaedah kerja ini.
* Program pengajian diiklankan dengan syarat jumlah pemohon dan persetujuan yang mencukupi.
Kemasukan
Kurikulum
Pengajaran dan penilaian
Kajian ini terdiri daripada empat bahagian: bahasa asas, fonetik, tamadun, dan kesusasteraan. Dalam kedua-dua semester terdapat 16 sesi mingguan. Selepas setiap kelas harian, pelajar perlu mengambil bahagian dalam kumpulan perbincangan dengan pelajar asing yang lain dan mengembangkan pengalaman dengan kepimpinan kumpulan dan penulisan laporan.
Pelajar diwajibkan menghadiri semua kuliah. Pelajar yang tidak hadir melebihi 20% tidak layak untuk peperiksaan akhir.
Pengajaran akan silih berganti antara kuliah, kerja kumpulan, membuat latihan, dan kerja rumah. Ujian akan diberikan secara berkala. Semua "kerja untuk diserahkan" adalah wajib.
Pada semester kedua, pelajar akan mengerjakan projek pada tema tertentu dan dalam had masa tiga minggu. Pelajar mempunyai pilihan untuk memilih subjek mereka sendiri, tetapi tutorial dan bimbingan praktikal akan diberikan tanpa mengira. Keputusan bertulis daripada kerja ini mesti diluluskan untuk melayakkan diri ke peperiksaan akhir.
Penilaian portfolio dikira untuk 40% daripada gred akhir. Pelajar mesti lulus penilaian portfolio untuk melayakkan diri untuk peperiksaan, iaitu mencapai gred E atau lebih tinggi pada dua ujian yang terdiri daripada portfolio. Ujian dikira untuk 20% setiap satu.
Peperiksaan berlangsung pada bulan Mei dan terdiri daripada peperiksaan yang mengambil kira 60% daripada gred akhir. Peperiksaan mempunyai tempoh 6 jam dan dinilai menggunakan skala penggredan A - F. Bahagian bertulis peperiksaan ditapis secara luaran. Mereka yang lulus peperiksaan bertulis layak untuk peperiksaan lisan. Peperiksaan lisan boleh menyesuaikan dan mengesahkan gred akhir. Peperiksaan juga ditapis secara luaran. Tempoh peperiksaan ini ialah 30 minit.
Keperluan untuk kemasukan peperiksaan: Rekod kehadiran yang diluluskan, projek yang diluluskan dan portfolio yang diluluskan.
Hasil Program
Hasil pembelajaran
Kajian ini adalah selaras dengan rancangan pengajaran berikut: Læreplan i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere. Pelan ini dikawal selia undang-undang kecil yang berkaitan dengan proses pengenalan untuk warga asing. (https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-04-19-358)
Pelan ini berdasarkan definisi tahap dalam Rangka Kerja Rujukan Eropah Biasa untuk Bahasa (CEFR). Rangka kerja mentakrifkan tiga tahap kecekapan utama dalam bahasa:
A - Pengguna asas, B - Pengguna bebas, dan C- Pengguna mahir
Tiga tahap ini dibahagikan lagi kepada tahap: A1, A2, B1, dan B2. Rancangan Kajian menerangkan kecekapan bahasa pada tahap: A1, A2, B1, dan B2.
Menurut kurikulum kebangsaan bahasa Norway untuk warga asing, hasil pembelajaran adalah seperti berikut:
Pengetahuan
Pelajar mempunyai pengetahuan asas bahasa Norway pada tahap B2. Pelajar itu sedar tentang hal bahasa di Norway dan mempunyai pengetahuan tentang ciri-ciri utama budaya dan masyarakat Norway. Pelajar mempunyai pengetahuan tentang cara mengarang teks dalam bahasa Norway.
Kemahiran
Pelajar boleh berkomunikasi dalam bahasa Norway dan boleh memahami bahasa Norway yang dituturkan dan ditulis dengan baik. Pelajar berkebolehan membaca dan memahami teks kontemporari iaitu sastera akademik dan sastera teknikal. Pelajar boleh memahami kuliah dalam bahasa Norway dan menulis dengan tahap morfologi, sintaks dan perbendaharaan kata yang memuaskan. Pelajar boleh membuat refleksi tentang ciri-ciri masyarakat Norway.
Kecekapan am
Pelajar mempunyai prasyarat yang mencukupi untuk dapat menyelesaikan pengajian di mana bahan pengajaran dan bacaan kursus adalah dalam bahasa Norway. Pelajar dapat mengikuti peristiwa semasa di Norway dan seluruh dunia melalui media Norway.